annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Belichtingscompensatie

OPGELOST
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Belichtingscompensatie

Goede dag,

Ik fotografeer met de Sony A7III. Mijn voorkeur gaat uit naar de M stand, hier heb ik volledige controle over diafragma en sluitertijd.

Echter wat mij stoort, dat als ik bijvoorbeeld met een vaste ISO waarde fotografeer de belichtingscompensatie automatisch naar -2.0 gaat.

Stel ik mijn ISO op auto, dan gaat hij naar 0.0. Maar ik wil niet in een automatische  ISO werken.

Nu kan ik wel de autoISO op min100 max 100 instellen maar dan heb ik constant afleidende knipperende belichtingscompensatie  aan staan.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit anders oplossen zonder uit de M stand te gaan.

Alvast bedankt, Groetjes Gerard.

20 ANTWOORDEN 20
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

dankjewel voor je antwoord.

ik denk dat dat niet helemaal correct is.

het heet niet voor niks “belichtingscompensatieknop” in de M-A-V stand.wil je bijvoorbeeld in de A stand met een bepaald diafragma werken dan kan je met de belichtingscompensatieknop corrigeren zonder het diafragma aan te passen. Die knop behoort standaard op 0.0 te staan en niet op -0.2. Ik heb alles nagekeken in alle menu’s. Ik denk dat mijn eerste bericht dat duidelijk verwoord. Groetjes Gerard 

profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Hallo Harm,

ik heb ook naar andere focussen gekeken.

 

groetjes Gerard 

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

De belichtingscompensatieknop werkt natuurlijk niet in de M stand. Omdat u zelf de belichtings parameters wilt bepalen. Staat je camera in de A stand en je draait aan de belichtingscompensatieknop zul je zien dat de belichtingstijd veranderd. Staat je camera in de S stand en je draait aan die knop verandert het diafragma.  Die knop doet niet anders dan de belichtings meting van je camera corrigeren naar gelang of je een donkere of lichte foto wilt, of sterke highlights wil verminderen b.v.  In de M stand moet je alles zelf doen, en dat wilt u blijkbaar ook. Dus naar gelang de situatie kies je een sluitertijd of diafragma of iso en dan draai je aan de knoppen tot op je monitor 0,0 ziet ( voor een correcte belichting. ) Zo simpel is het. Daarom is het de M stand.  

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Eigenlijk zegt LesCatalpas om te controleren of je belichting handmatig goed is gezet. De Belichtingscorrectieknop heeft geen invloed op de belichting meer in standje M, omdat je alles in eigen beheer doet.

 

Het kan zomaar zijn dat je de belichting goed zet, met als belichtingsmeetpunt "Spot" "Small", maar zodra je de camera ook maar iets beweegt er een ander, donkerder punt in beeld komt, waardoor de belichting zegt dat-ie daar onderbelicht is.

 

Verder zijn we dan wel ongeveer uitgedokterd, vrees ik.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Dank jullie wel voor jullie bijdragen.

 

Groet Gerard.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Het kan ook zijn dat je je belichting overvraagt.

Je zegt dat de ISO van de camera wil corrigeren, maar jij zet 'm graag op 100ISO. Dat is je goed recht. Maar omdat je belichting dan roept "-2.0" krijg ik nu het vermoeden dat je je diafragma te ver sluit (groot getal) of je belichting te kort zet, in beide gevallen leidend tot een onderbelichting.

 

Kortom, je foto dreigt onderbelicht te worden, maar de camera waarschuwt je daarvoor. Onderin je zoeker knippert de "-2.0" zeker naast de melding "MM".

 

Ben benieuwd.

 

Laat even horen of je eruit bent gekomen?

 

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Ik heb in de M stand nu mijn Iso op 50 gezet.

Op de camera staat de belichtingscompensatieknop op 0

Op mijn viewfinder staat de compensatie instelling op -2.0

Als ik nu aan mijn diafragma - of sluiterijdenknop draai dan reageert de compensatie instelling  en kan ik deze ook 0 zetten.

Dus het misverstand lag geheel bij mij.

 

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage.

Groet Gerard.

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Wat jij je compensatie-instelling noemt, is gewoon de belichting ten opzichte van de benodigde waarde...

 

Ok, succes.

 

 

BTW: ISO50??? met hoeveel licht schiet jij???

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Een basis cursus fotografie gaat zeker ook helpen. 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Waarom ga je naar ISO50???? Wat is je reden daarvoor?

 

 

@lescatalpasEens 😁

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek