annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Belichtingscompensatie

OPGELOST
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Belichtingscompensatie

Goede dag,

Ik fotografeer met de Sony A7III. Mijn voorkeur gaat uit naar de M stand, hier heb ik volledige controle over diafragma en sluitertijd.

Echter wat mij stoort, dat als ik bijvoorbeeld met een vaste ISO waarde fotografeer de belichtingscompensatie automatisch naar -2.0 gaat.

Stel ik mijn ISO op auto, dan gaat hij naar 0.0. Maar ik wil niet in een automatische  ISO werken.

Nu kan ik wel de autoISO op min100 max 100 instellen maar dan heb ik constant afleidende knipperende belichtingscompensatie  aan staan.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit anders oplossen zonder uit de M stand te gaan.

Alvast bedankt, Groetjes Gerard.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Het kan ook zijn dat je je belichting overvraagt.

Je zegt dat de ISO van de camera wil corrigeren, maar jij zet 'm graag op 100ISO. Dat is je goed recht. Maar omdat je belichting dan roept "-2.0" krijg ik nu het vermoeden dat je je diafragma te ver sluit (groot getal) of je belichting te kort zet, in beide gevallen leidend tot een onderbelichting.

 

Kortom, je foto dreigt onderbelicht te worden, maar de camera waarschuwt je daarvoor. Onderin je zoeker knippert de "-2.0" zeker naast de melding "MM".

 

Ben benieuwd.

 

Laat even horen of je eruit bent gekomen?

 

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

20 ANTWOORDEN 20
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Muddygreen,

 

weet je zeker dat je belichtingscompensatie rechts bovenop je camera niet op een andere waarde dan 0 staat? Hij lijkt nu standaard 2 stops te willen onderbelichten.

Of lees ik wat ik wil lezen en gebeurt juist het omgekeerde? Je zoiu verwachten dat met alles op M, inclusief de ISO, dat de camera niets meer heeft te willen. Ik krijg jouw situatie namelijk alleen voor elkaar als ik de M-stand kies, diafragma an sluitertijd kies, het draaiwiel bovenop op -2 zet en de ISO op auto.

Met de iso op een door mij geselecteerde waarde bepaal ik de over/onderbelichting, niet de camera.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Hall Harm,

De belichtingscompensatieknop boven op de camera staat zeker op 0.

Ik heb zelfs de camera teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Alles op M zetten en volledige controle dat was ook mijn insteek. Alles wat je schrijft is waarnaar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb een video gezien van Mark Galer en die zegt wel dat belichtingscompensatie in de M stand alleen werkt met belichtingscompensatie in de auto ISO stand.

Toen was mijn gedachte: Oké dan zet ik de ISO op auto min 100 en max 100 dat zou een acceptabele instelling kunnen zijn. Maar het is niet echt ideaal. Dus hoe jij het doet vindt ik toch ook weer vreemd.

 

Groet Gerard.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Gerard,

in de menustructuur (Belichting1, nummer 9 van 14) staat op de 1e regel ook een belichtingscompensatie. Die lijkt los te staan van het draaiwiel.

Staat die niet per ongeluk op de door jou verfoeide waarde?

 

Ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Hallo Harm,

Dank voor je snelle reactie, maar helaas nee.

Zou het iets met de Focus mode kunnen zijn die staat op manual ?

 

Groet Gerard.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hi Gerard,

 

kan me niet voorstellen dat handmatige focus invloed zou hebben op belichting, maar als je het niet verandert, weet je nooit of het inderdaad zo is.

Ik ben even alle menu's doorgelopen, maar ik weet zo even geen antwoord...

 

Je neemt toch niet toevallig een bracket-opname, die begint met -2 stops?

 

Nog een mogelijkheidje die ik ontdekte:

Belichting2, scherm 10 van 14, Bel.stndrdaanp: hier pas je de mate van belichting aan afhankelijk van je gekozen lichtmeting: al deze waarden staan op 0? Dus Multi, Midden, Spot, Gemid. voll. schrm en Hooglicht?

 

Op hoop van de oplossing...

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Hallo Harm,

De Bel.stndraanp: staan allemaal op 0.

Wat ik kan snappen is dat de belichtingscorrectie  (uitgezonderd in de ISO auto)niet in de M stand werkt.Waarom niet vindt ik dan nog steeds een raadsel

maar dat hij dan (schijnbaar bij mij) bij -2 begint  is echt van de zotte.

 

Misschien dat een van de experts een antwoord weet.

Groet Gerard.

profile.country.NL.title
muddygreen
Lid

Hallo,

Wij zijn nu een weekje verder.

 

Is er niemand die mij verder kan helpen ????????😤😤🤔

 

Groet Gerard.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Gerard,

heb je zelf al gespeeld met een andere focus, zoals je zelf vermoedde?

Als je het niet probeert, weet je het niet.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

De knop voor belichtingscompensatie is voor het opzettelijk lichter of donkerder maken van een foto in b.v. de A stand.  Echter, wat je op de monitor ziet is de mate van over-of onderbelichting. Staat daar in de M stand -2 betekend dat dat je een onderbelichte foto gaat krijgen (2 stops onder belicht) Om dit te corriger moet je of je diafragma verder openen, of de sluitertijd verlengen of de iso naar boven doen. Of een combinatie van die 3. M.I. is uw probleem geen probleem, dit is gewoon gedrag in de M stand.