annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Gratis foto opslag stopt, hoe organiseer ik de opslag van mijn foto's.

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Gratis foto opslag stopt, hoe organiseer ik de opslag van mijn foto's.

Google stopt per 1 juni met gratis unlimited 'high quality' photo backup , Nikon bied maximaal 20G opslag en Canon geeft slechts 10G.

Gelukkig biedt Sony met PlayMemoriesHome (voorlopig?) nog onbeperkte foto opslag die je via PlayMemories online kunt bekijken en delen.

 

Ik heb op de Sony Community gezocht naar programma's om je fotoverzameling beheersbaar te houden.

 

Nu de gratis versie van Google Photo's voor de meeste gebruikers wegvalt ben ik gaan zoeken naar alternatieven om de inmiddels gigantisch grote berg foto's inzichtelijk te houden.

In de eerste plaats is er de timestamp maar die is niet altijd accuraat omdat de datum soms bij het kopiëren wordt veranderd van de datum opname naar de datum kopie.

Dan is er de EXIF informatie, maar om dat allemaal door te spitten is ook een mijl op zeven en bovendien bevatten gescande negatieven en dia's geen juiste informatie.

 

Mijn eerste stap was Bulk Rename Utility waarmee ik elke opname voorzag van de opnamedatum in de naam van de file.

Om in de wirwar van foto's beelden van personen weer te vinden gebruik ik Picasa 3.9

 

Voor de ordening van de fotoberg is ook ExifTool een aanrader.

ExifTool is bijvoorbeeld in staat je files per jaar/per maand of wat dan ook te ordenen.

ExifTool kan de filenaam veranderen met de gegevens uit de EXIF informatie.

Te veel om op te noemen.

Gelukkig is er een community die je op weg kan helpen.

 

De backups van belangrijke informatie als documenten en foto's gaan naar mijn Raspberry en deze gaat na het wegvallen van Google opslag een belangrijker rol spelen.

 

Over fotobewerkingsprogramma's heb ik het hier niet, dat is een wereld op zich.

 

Ik hoor graag jullie gedachten en tips over het opslaan en organiseren van foto's.

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Noa_Sony
Lid

Hi Strampke,

 

Wat vervelend om te horen!

 

Misschien kun je Google Drive of Dropbox gebruiken, beide bieden gratis online opslag

 

Groetjes,

 

Noa