annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

De zoektocht naar software..

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

De zoektocht naar software..

Hallo, ondanks dat het op zich niet zoveel te maken heeft met Sony wil ik jullie toch graag deelgenoot maken van mijn ervaring met en zoektocht naar beeldbewerking software, hetgeen ook een onlosmakelijk onderdeel is van fotografie (en video)

 

Voor video is het simpel; ik doe er niet al te gekke veel mee en indien benodigd gebruik ik iMovie op m'n Ipad en/of MacBook pro. Dus daar ga ik geen aandacht aan besteden.

 

Voor het verwerken van Raw bestanden en vooral ook het bestandsbeheer daarvan, that is different cook zou van Gaal zeggen...(en misschien Koeman ook wel :upside_down:)

 

Vanuit mijn reeds lange gebruik van Apple producten (sinds 1989..de Apple ii) is het natuurlijk ook logisch dat ik me concentreer op software die daarmee werkt. Natuurlijk kan ik Windows via bootcamp draaien, maar dan verlies je toch werkcapaciteit, net zoals je met de meeste lens adapters ook iets van kwaliteit inlevert, dus Go Native is mijn credo.

Ik ben daarom dus vele jaren Aperture gebruiker geweest! En ik begrijp nog steeds niet waarom Apple met de doorontwikkeling daarvan gestopt is, ze hebben miljarden op de bankrekening en je zou toch zeggen dat een afdeling meer of minder dan geen probleem hoeft te zijn...

Maar helaas, Aperture werd mee gestopt (jaar of 3, 4 geleden) en Iphoto's moest het worden...dit was vooral de bedoeling toen ze dat weer migreerden naar Photos, en de mogelijkheden van Aperture daarin zouden integreren..welnu, ik wacht daar nog steeds op en Photos is het niet voor mij. Dat gedoe met een library die heel specifiek is geeft me onvoldoende vrijheid van denken en handelen. Maar slim als ik dacht te zijn; ik had van m'n aanschaf van de Leica D-Lux nog steeds een licentie van Lightroom 5.zoveel! Dus die weer eens actief gemaakt en tsja, het was wennen maar de leercurve viel mee. Happy camper dus, en ik maakte me gereed om ook de "oude" beelden over te brengen naar LR 5.7. Nu is dat ook weer niet een klusje wat je even tussen neus en lippen door moet doen, dus het duurde even voordat ik zover was. In die zelfde tijd had ik de A7ii aangeschaft en wat bleek; ik moest daarvoor naar LR 6...nou ja, geen probleem dacht ik, eenmalig een 100 euro spenderen en weer doorgaan! Maar....Adobe (eigenaar LR en ik ben geen fan van Adobe) had andere plannen en vooral qua verdienmodel! LR 6 zou de laatste versie zijn als "standalone" en verder geen updates/upgrades meer ontvangen, tenzij je een abbo ging afsluiten! Nu ben ik iemand die vrijheid van handelen een groot goed vindt en met een abbo lever je jezelf over aan de leverancier is mijn mening. LR ging het derhalve ook niet worden voor de lange termijn en ik heb dus alles maar in Photos gehouden. Ondertussen nog steeds ongelukkig met de geboden functionaliteit!

 

Zo'n anderhalf of 2 jaar geleden de zoektocht echt opgepakt en bij C1 (4 Sony) uitgekomen...hmmm, ziet er aardig hetzelfde uit, 1e ver- en bewerkingen gaven een goed resultaat en vertrouwen! Maar ik kwam naarmate ik er meer mee werkte erachter dat C1 het niet echt voor me was, op de een of andere manier krijg ik hun denkwijze niet tussen mijn oren en tsja, dan neemt het plezier een beetje af....

 

Dus werd Safari met hulp van Google etc. weer mijn grote vriend in het vervolg van wat een queeste begon te worden..ter verklaring, mijn zoektochten kunnen nog wel eens lang duren.:wink:

 

Voordat dit nu een ellenlang verhaal begint worden wat niemand meer leest..ik heb op dit ogenblik op mijn MBP het volgende aan beeldverwerkingsSW staan;

Photos, C1, Luminar (nog geen library), de Sony producten Viewer, Edit & remote, DXO One en nog wat hulpappjes zoals Intensify, DXO perspective, DXO 4 Photos (plugin), en de verschillende NIK filters. (ook als plugins)...met andere woorden TEVEEL keuzes, en teveel eigen databasejes van de verschillende leveranciers! (gelukkig heb ik in ieder geval eentje waar alles in staat en die regelmatig gebackupped wordt. (automatisch Airport Time Capsule en 2 keer per maand nog naar een externe SSD van Sandisk van 500 Gb, dus kan even vooruit omdat ik de oude BU's altijd verwijder. Je zou er anders maar van in de war raken :upside_down:

 

Nu gaf mijn zoektocht een dag of 10 geleden een andere mogelijkheid...Corel after shot Pro 64 bit....

Zit nu op een 30 dagen trial en ik moet zeggen..impressed! Het is supersnel, (Luminar, C1 zijn gewoon traag..) en een zeer goede UserInterface (UI) met een zeer snelle leercurve! (Dus eigenlijk K.I.S.S.). Tevens non destructive (zoals vele andere overigens), werkt met layers (je kan ook je eigen layers maken/toevoegen) etc.

Ik ben nu nog volop aan het pixelpeepen om te kijken wat het resultaat echt is, maar het ziet er zeer veel belovend uit en je schaft het aan voor rond de 60 euri!

En wat ik echt goed vindt, (en daarom volgens mij ook zo snel) het legt als je dat niet wilt geen aparte library aan, je kan gewoon werken vanuit je finder (verkenner voor windows liefhebbers), hoofdmap afbeeldingen en eigen  benoemde submappen. Hoezo moeilijk bestandsbeheer!

 

Ik ga een einde maken aan dit lange bericht (lijk wel een blogger...) maar niet voordat ik graag meningen, hints en tips van mijn mede community (pro)leden vraag met betrekking tot bovenstaande en mogelijke bekendheid met Corel AS-pro!

Feel free to shoot (om bij Louis danwel Ronald te blijven)

 

grt, Sigi

 

edit; oja, ook nog Darkroom, GIMP en andere Open Source pakketten geprobeerd, maar snel weer verwijdert!

 

mijn foto's op; 500px en
20 ANTWOORDEN 20
profile.country.BE.title
joepeete8
Lid

Ik zweer bij de combinatie capture one Pro (voor Sony of niet) en Photoshop.

Het zijn wel de packages met een grotere leercurve maar je kan er dan ook bijna alles mee.

Ik bezit ook nog andere software die ik uitvoerig test zoals Lightroom, On1 Photo RAW, DXO Photolab 4 elite (beste voor ruisonderdrukking).

Capture One Pro is op zich best duur maar de kwaliteit van de geïmporteerde RAWs is gewoon naar mijn mening (en meinig andere) het beste. 

In de laatste versie is er nu ook een goed werkende healing & cloning voor éénvoudige dingen. De kracht van Capture one Pro zit in de éénvoud van het selecteren op kleur en helderheid, de aparte brightness slider (die b.v. lightroom niet heeft), de huid "tool" waarmee je aparte huidskleuren eenvoudig kan gelijk trekken (b.v. een rode neus of wangen). Het heeft geen panorama of HDR functionaliteit.

Van zodra ik echt op "glamour" niveau portretten moet bewerken ga ik nog steeds naar Photoshop.

Photoshop is niet de makkelijkste software maar zodra je de basis onder de knie hebt, hoe layers werken zodat je niet desctructief kan editeren is er gewoon nog steeds geen concurrentie. Affinity is zeker ook heel goed en is van prijs onklopbaar. Het meest uitgebreide en misschien wel prijs/kwaliteit het allerbeste is ON1 Photo RAW. Ik vind de snelheid van het programma met elke update trager worden. 

Ik heb een tijdje geleden een korte blog geschreven waarom ik met Capture One Pro werk. Ik heb de volledige versie om in workshops  alle RAW formaten te kunnen lezen.

 

https://workshops.photography/blog/waarom-ik-al-mijn-raw-fotos-bewerk-in-capture-one-pro-20 

www.joeripeeters.com