annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstel instellingen

profile.country.NL.title
sandervanes
Ontdekker

Scherpstel instellingen

Hoi allen,

 

Ik ben in het bezit van een Sony A6100 en mijn fotografie interesse ligt in het vastleggen van reiservaringen. Onder reisfotografie vind ik landschap, natuur/wildlife, straat, architectuur en portret fotografie vallen.

Ik heb een aantal vragen:
1. Wanneer gebruik je welke scherpstelfunctie?
2. Wanneer gebruik je welk scherpstelgebied?

 

En/of combinatie van deze 2 bovenstaande?

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @sandervanes 
Op 28 april geef ik een webinar namens Sony over dit onderwerp: https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/live-webinar-over-autofocus-op-28-april-2021/td-p/37...
Per onderwerp maak je inderdaad een keuze welk scherpstelgebied handig is in combinatie met welke scherpstelfunctie. Grofweg gezegd zul je voor stilstaande onderwerpen vaak kiezen voor een kleiner scherpstelgebied (center of verstelbaar punt) dan voor een bewegend onderwerp.
Ook de keuze  van de scherpstelfunctie is vaak afhankelijk van het wel of niet bewegen van het onderwerp dat je fotografeert: af-s of dmf voor stilstaande onderwerpen, af-c voor bewegende. Je kunt stilstaande objecten uiteraard ook met af-c fotograferen, bewegende onderwerpen met af-s vaak niet goed genoeg.

Hoop dat je hier al wat mee vooruit kunt.

Antonette

profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Wanneer gebruik je de AF-A scherpstelfunctie?
ik fotografeer vaak vogels.

Scherpstelfunctie hangt af of de vogel stil zit of veel beweegt.

Is de AF-A een middenweg hierin?

 

Leo

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

In de af-a modus kiest de camera voor of single shot of continue autofocus. Persoonlijk maak ik liever zelf die keuze maar in de situatie die je beschrijft zou het kunnen werken. 

profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Bedankt voor je antwoord

Leo