annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

LA-EA5 ondersteuning voor A7MIII

profile.country.NL.title
ververwant
Lid

LA-EA5 ondersteuning voor A7MIII

Ik gebruik veel oude Minolta lenzen van hoge kwaliteit op mijn A68. Nu ben ik van plan een A7 Iii aan te schaffen omdat ik veel met film bezig ben. De LA-EA5 gaf mij even hoop dat ik mijn oude lenzen op deze nieuwe body kon gebruiken. Echter blijkt dat de autofocus met deze oude lenzen niet werkt (behalve op de a6600 en a7RIV) en ook niet in video modus. Geluid neem ik extern op bij het filmen, dus geluid van het mechanisme is geen probleem. Komen deze functionaliteiten nog naar de A7MIii? Het zo theoretisch mogelijk moeten zijn met de PDAF sensor. 

26 ANTWOORDEN 26
profile.country.NL.title
ververwant
Lid

Sony kon waarschijnlijk al heel lang deze technologie op E-mount aanbieden, maar wilde de verkoop van E-mount lenzen niet dwarsbomen. Dit is de logica van een groot multinational bedrijf die alles doet vanuit een winstoogmerk. Het gaat niet om duurzaamheid of om loyaliteit naar je klanten toe. Het gaat niet om al die lenzen die veel langer mee zouden kunnen gaan. Het gaat er om zo snel mogelijk zo veel mogelijk rendement te halen. Daarom zit bijvoorbeeld  ook nog steeds een 30 minuten limiet op videoopnamen bij fotocamera's. Dit was gebaseerd op een EU belastingwet waarbij extra belasting geheven werd op camera's die als videocamera's geklassificeerd konden worden met als voorwaarde dat een fotocamera niet meer dan 30 minuten op kan nemen. Deze wet is inmiddels afgeschaft, maar Sony haalt het limiet niet weg om de nieuwere lijn camera's te beschermen (zoals Panasonic wel heeft gedaan met een firmware update). Als ze dit wel zouden doen, zouden de oudere camera's voor veel mensen een stuk langer bruikbaar zijn. Dit is ook de reden waarom de LA-EA5 alleen echt bruikbaar is op de Sony A7R4 en A6600. Zo worden Sony A-Mount gebruikers gedwongen een van de duurste modellen te kopen als ze over willen stappen en hun oude lenzen willen gebruiken. Alhoewel Sony prachtige producten kan maken, denk ik dat het goed is kleinere partijen te steunen die handelen uit liefde en passie, zoals de Chinese ingenieur die drie jaar zonder winstoogmerk bezig is geweest uit liefde voor zijn oude Minolta lenzen. Sony kan hier nog veel van leren.

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi ververwant,

 

Je uitleg en toelichting maakt des meer duidelijk waarom Sony niet alles uit de kast haalt om tegemoet te komen aan die voormalige Minolta gebruikers. E-mount First zou Trump hebben gezegd.

Het sluit aan op mijn eerdere oprispingen betreft de rommeligheid van hun product portfolio, gericht op het behalen van zoveel mogelijk nieuwe omzet, waarbij en passant die trouwe schare van Minolta gebruikers stiefmoederlijk in de kou wordt gezet.

 

En dan roept iemand van het Community Team dat: " Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van  A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle A-mount & E-mount fotografen."

En de CEO van Sony de heer Ken'ichiro Yoshida heeft voor zover mij bekend daar nog steeds geen bekrachtiging aan gegeven. Laat staan dat hij op de hoogte is van dit soort sussende boodschappen binnen deze Community.

 

Ondertussen is aantal camera's met A-mount weer op nieuw gedaald naar 2 (dat GPS gevalletje even buiten beschouwing latende). Het aantal daarvoor bedoelde optieken is eveneens verminderd.

Zo zijn onlangs enkele maanden geleden de A77M2 en de A68 uit het assortiment verdwenen. En het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats zal komen. Volledige ondersteuning is dus nog ver te zoeken.

 

En dat gedoe met die onvolledig werkende adapters om Minolta gebruikers te doen verleiden over te stappen naar Camera's met E-mount geeft ook weinig vertrouwen.

Maar Sony is wel weer druk in de weer met een nieuwe Top Camera met E-mount.

The upcoming Sony a9 III/a9R is expected to be announced in early 2021.

 

Dus Minolta gebruikers: Maak je borst maar nat, want voorlopig zal deze discussie nog wel blijven voortduren.

Prettige feestdagen en blijf gezond in 2021.

 

EMCsony

24dec2020

 

RbnKpr
Nieuw

 

ik heb mijn oude camera ingeruild vanwege jullie acties, cashback en de LA-EA5 inruil actie.

de camera is perfect, helaas werkt de LA-EA5 niet zoals ik had verwacht, en dit vind ik erg jammer.

het geeft me het gevoel een beetje misleid te zijn. in de advertentie zetten jullie "Dit zorgt ervoor dat jij nog geen afscheid hoeft te nemen van je A-mount objectieven." nee ik hoef er inderdaad geen afscheid van te nemen, maar werken doen ze ook niet helaas. 

 

 

Tags (2)
profile.country.NL.title
ververwant
Lid

Vervelend om te horen dat je ook dit probleem hebt. Zoals ik al zei is er een Chinese ingenieur die een modchip heeft ontwikkeld voor de LA-EA4 waar je de meeste bekende Sony en Minolta lenzen zonder interne motor mee kan aandrijven. De lenzen die werken krijgen hierdoor vrijwel alle functionaliteiten die de LA-EA5 ook heeft op de A7R4 en waar dit niet zo is, wordt de adapter om de zoveel maanden geupdate om de functionaliteiten uit te breiden. Ik heb de LA-EA4 voor 70 euro op Marktplaats op de kop getikt, de modchip besteld en ben erg tevreden met het resultaat. Ik hoop alleen dat ze de autofocus ook voor de video-modus mogelijk maken en nog een aantal zoomlenzen compatibel maken. Als je geïnteresseerd bent, kan je Monsteradapter LA-EA4r facebook groep bezoeken:

https://www.facebook.com/groups/572060616797245

 

en hier de pagina

 

https://www.facebook.com/MonsterAdapter-110210297369391

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

 

Sticks123
Ontdekker

Het is wel heel jammer dat Sony deze mooie adapter produceert, maar dat hij niet werkt op mijn a7m3. Komt er nog een firmware updat voor de body, waarmee dit probleem opgelost wordt???

profile.country.NL.title
xenius2012
Nieuw

Mij overkomt nu hetzelfde: enthousiast de LA-EA5 gekocht voor mijn A7iii. Minolta AF 70-300 erop. En dan ..... alleen manual focus.

En dan blijft het wel te werken op de A7iv. 

Wat een domper. Alsjeblieft Sony, doe er wat aan, pas de firmware aan.

profile.country.NL.title
herpen
Ontdekker

Een mooi stukje techniek, maar teleurstellend dat de adapter alleen optimaal werkt op een dure 61 megapixel camera en op een APS-C camera. De Minolta lenzen met schroef-aandrijving zouden het best tot hun recht komen op de full frame camera-s uit een lager segment. Als de adapter op mijn camera schroef-AF zou ondersteunen dan zou ik hem gelijk kopen. Voor SSM biedt deze adapter echter geen meerwaarde vergeleken bij mijn LA-EA3. En om er gelijk een A7Riv bij te kopen, dat ben ik echt niet van plan.