annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

LA-EA5 ondersteuning voor A7MIII

profile.country.NL.title
ververwant
Lid

LA-EA5 ondersteuning voor A7MIII

Ik gebruik veel oude Minolta lenzen van hoge kwaliteit op mijn A68. Nu ben ik van plan een A7 Iii aan te schaffen omdat ik veel met film bezig ben. De LA-EA5 gaf mij even hoop dat ik mijn oude lenzen op deze nieuwe body kon gebruiken. Echter blijkt dat de autofocus met deze oude lenzen niet werkt (behalve op de a6600 en a7RIV) en ook niet in video modus. Geluid neem ik extern op bij het filmen, dus geluid van het mechanisme is geen probleem. Komen deze functionaliteiten nog naar de A7MIii? Het zo theoretisch mogelijk moeten zijn met de PDAF sensor. 

26 ANTWOORDEN 26
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi oproerkraaiers,

 

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

De vraag is of het echt helpt als meerder Sony adepten hun stem laten horen.

 

De wijze waarop functionaliteiten aan de verschillende camera's zijn toebedeeld, is een rommeltjes.

De afdeling marketing van Sony is wellicht bepalend in de samenstelling van functionaliteiten waaraan camera's, van DSLR tot aan compact, moeten voldoen. Maar worden ogenschijnlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Zoveel mogelijk camera's verschillend toerusten is waarschijnlijk goed voor een hoge omzet van Sony. Kwalijk.

Daarnaast doen zij (die marketeers) aan kannibalisme door naast hun top camera's uitgeklede versies te introduceren, ook goed voor hun omzet en bonussen.

 

Tenenkrommend volg ik hun portfolio al over een reeks van tientallen jaren en moet tandenknarsend constateren dat zij totaal geen gevolg geven aan oproepen in deze posts.

Deze Sony Community is natuurlijk een mooi instrument om het volk rustig te houden, waarbij experten en anderen hulpvaardige cineasten elkaar trachten van goede adviezen te voorzien, maar heeft feitelijk geen ***** opgeleverd in goede aanwijzingen van de kant van Sony.

En met de voeten stampen helpt ook niet, want hun spulletjes zijn wel Top of the Bill. En daar maken ze eigenlijk wel misbruik van door doodgewoon hun eigen plan te trekken en zich lekker niks aan te trekken van al hetgeen de gebruikers, zowel de gemiddeld hobby fotograaf als prosumers en experten vanuit hun veldervaring inbrengen.

 

En zo'n schitterende adapter als geavanceerde tussenoplossing tussen de A-mount en E-mount Camera's past natuurlijk mooi in hun marketingstrategie om al die oude Minolta fans van weleer te verleiden over te doen overstappen naar die nieuwe wereld van E-mount Camera's.

Verleiden is een kunst zou oud als Eva (Amfion) Adam in de Appel liet bijten.

 

Inmiddels doodnormale issues als Bluetooth en GPS worden nog steeds mondjesmaat toebedeeld binnen hun portfolio. Ongelooflijk, want het kost geen drol. En technologisch een fluitje van een cent.

Maar de nieuwste smartphones hebben wel alles aan boord.

Als Local Guide van Google maakt ik nu dus altijd 2 foto's; 1 met die mooie A77M2 zonder GPS en 1 met de Xperia1M2, opdat mijn volgers ook weten waar deze schitterende Sony plaatjes zijn opgenomen.

En nog steeds zie ik GPS vrijwel nergens terug in hun camera's, zelfs niet in die mooie Vlogger.

 

Ergo: Ik heb er een hard hoofd in dat Sony na dit gebrul genegen is de nodige updates in de verschillende camera's aan te brengen, los van de technisch beperkende condities.

Ik hoop voor al die verwachtingsvolle E-mount overstappers dat hun Minolta lenzen nog een lang leven beschoren zal zijn, want de technici van Minolta zijn al weer binnen Sony de volgende generaties aan camera's aan het ontwikkelen.

 

EMCsony

1november2020

 

profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Hi @ververwant 

 

Zoals eerder vernoemd op dit forum, is het voor ons ook niet zeker of er een nieuwe update komt. Uiteraard is het goed dat jij jouw stem laat horen, zodat wij dit mee kunnen nemen. Ik kan je helaas niet garanderen of er een nieuwe update op de oude minolta lenzen komt. Wellicht is LA-EA4 een optie? Deze heeft namelijk een eigen Phase Detection AF ingebouwd. Dan heb je alleen geen Eye Auto focus meer.

 

 

Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
ververwant
Lid

Dag EVsony5,

 

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat ik een beetje invloed heb met mijn bericht. Veel mensen hebben dit probleem met de nieuwe adapter en voelen zich blij gemaakt met een dode mus. De LA-EA4 werkt met een translucent spiegel tussen de lens en sensor die een derde van het licht wegneemt en de PDAF sensor heeft de autofocus techniek van de A65, een camera van al bijna 10 jaar oud... Deze is nog slechter dan op mijn huidige A68. Zou toch wel jammer zijn als ik mijn oude Minolta en Sony lenzen niet kan gebruiken met de gevorderde autofocus op de A7 III. Dat kan wel met Canon en Nikon DSLR lenzen... Erg vervelend dat Sony dit niet gelijk aanbied bij de introductie van de adapter. 

 

Hopende op een goede afloop. 

 

Groet,


ververwant

 

 

profile.country.NL.title
baooste
Lid

Ook is was in de overtuiging dat ik met de LA-EA5 mijn oude A-vatting lenzen kon gebruiken (met AF uiteraard). Ik kwam net als de vraagsteller bedrogen uit. Pas als je heel goed zoekt op internet kom je erachter dat alleen de A6600 en A7RIV de AF ondersteunen.

 

Ik heb die LA-EA5 dus weer lekker teruggebracht.

 

Met de LA-EA4 werkt het wel, maar dan is AF nog veel trager dan op mn (inmiddels ingeruilde A77II)'.

 

Ook ik had het gevoel van "blij maken met een dode mus" om niet te zeggen "misleiding"

profile.country.NL.title
ververwant
Lid

Wat vervelend voor je. Ik zag de inleveractie ook inderdaad. Echt bizar dat Sony hier niets aan doet. Veel mensen komen hier met een bedrogen gevoel uit. 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

En ja hoor alle Minolta fans, je kon er op zitten wachten:

 

In eerdere berichten gaf ik al aan dat die marketeers van Sony geen boodschap hebben aan ons geneuzel over mooie Minolta lenzen en A-mounts.

 

En zo'n schitterende adapter als geavanceerde tussenoplossing tussen de A-mount en E-mount Camera's past natuurlijk mooi in hun marketingstrategie om al die oude Minolta fans van weleer te verleiden over te doen overstappen naar die nieuwe wereld van E-mount Camera's.

 

Gratis LA-EA5-lensadapter

 

Wanneer u uw camera met A‑bevestiging inruilt voor een nieuwe camera met E‑bevestiging*

 

 
 

 

 

Gebruik lenzen met A‑bevestiging op uw nieuwe camera met E‑bevestiging

 

Jullie zullen allen wel zo'n reclameboodschap hebben ontvangen. Wissel je camera met A-mount in en je krijgt een waardeloos kadootje van Sony. Want de meeste functies zijn nog lang niet compatibel met wat je gewend op je oorspronkelijke camera's.

 

Een onbegrijpelijke en zeer klantonvriendelijke aktie van Sony. Want de meeste oud Minolta gebruikers zitten echt niet te wachten op dit soort ongein. Want vooralsnog is het zeer onduidelijk of al dat moois ook werkelijk doet wat je gewend bent.

 

Ik wens dan ook iedereen voor 2021 het perfecte plaatje toe met de onvolprezen Camera's met A-mount met al die mooie Minolta lenzen.

 

EMCsony

22december2020

 

profile.country.NL.title
ververwant
Lid

Gelukkig zijn er mensen die meer om de oude Sony producten geven dan Sony zelf. Een ingenieur in China heeft in drie jaar tijd vrijwel eigenhandig de autofocus van de sensor mogelijk gemaakt op de LA-EA4 adapter met zijn modchip de Monsteradapter LA-EA4r. Hierdoor worden alle autofocus punten en mogelijkheden bruikbaar op E-mount camera's met oude Minolta lenzen (behalve video autofocus vooralsnog). Dit geldt niet alleen voor de nieuwste camera's, maar voor camera's vanaf de tweede generatie die een PDAF sensor hebben (de A7II bijvoorbeeld). De resultaten zijn geweldig! Daarbij updaten ze de firmware van hun product ongeveer elke maand om meer lenzen en mogelijkheden te ondersteunen en hun product te verbeteren. Voor mensen met een E-mount camera en Minolta lenzen is dit de ideale oplossing! 

 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi Ververwant,

 

Kijk, hier heb je wat aan. Zelf technisch verbeteren van je camera uitrusting.

Maar helaas is zelf knutselen aan al die apparatuur en adapters voor de meesten onder ons niet weggelegd.

Maar op DPreview is wel het nodige te vinden. En via eBay kan je zelfs wellicht zo'n adapter aanschaffen.

 

Alleen snap ik niet waarom Sony dit soort initiatieven niet warm omarmd en opneemt in hun product portfolio.

Een verrijking van de mogelijkheden voor hun clientèle is wellicht teveel gevraagd van die niet door enige kennis gehinderde marketeers van Sony. En de oud-technici van Minolta kijken dit tenenkrommend geklungel van hun collega's allemaal tandenknarsend aan.

Want aan echt marktonderzoek doen ze feitelijk ook geen mallemoer.

 

Vooralsnog blijf ikzelf nog even bij het oude, te weten Sony camera's met A-mount voor gebruik van zowel Sony als Minolta lenzen, en kijk de verdere ontwikkelingen nog even aan.

Want de wereld van de compact camera's is inmiddels aardig aan het volwassen worden. Denk even aan die RX10 serie en verder. En dan ben je van al die ergernissen rond Mounts en Lenzen verlost.

 

Ben al jaren geleden afgestapt van het perfecte plaatje. Maak alleen nog maar mooie plaatjes.

En als ik plotsklap een creatieve bui krijg, dan haal ik mijn 15 jaar oude Cokin filters van stal en ga met mijn Sony a77ii en A68 aan de slag in de bossen rond Apeldoorn.

Zonder echtgenote weliswaar, want die vindt het dan allemaal te lang duren.

 

EMCsony

23dec2020

 

profile.country.NL.title
baooste
Lid

Als het mogelijk is om de LA-EA4 om te bouwen is het des te vreemder dat Sony niet zelf voor een fatsoenlijke oplossing zorgt en zelfs die nieuwe EA5 niet werkt op de A7 III (althans niet de AF bij oude lenzen)....

Zoals ik in een andere post al vertelde heb ik om de laatstgenoemde reden de LA-EA5 geretourneerd. Bovendien is het zuur dat Sony nu opeens die dingen gratis weggeeft. Ik heb dus ruim een maand geleden mn spullen ingeruild en moest toen gewoon de volle prijs betalen voor een maar half fuctionerende adapter.

Ik heb bij de A7II ook veel mooi glas gekocht, maar vooral voor m'n oude (nog goed functionerende) macrolenzen is een goeie adapter welkom.

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Jawel baooste,

 

Onbegrijpelijk. Temeer Sony deze weggeef aktie zeker al enkelen maanden eerder heeft moeten voorbereiden.

Zou alsnog even Sony aan hun vestje trekken.

 

En ja: Ombouwen van de LA-EA4 tot een LA-EA5r Monsteradapter komt natuurlijk omdat China en Japan nou niet elkaars beste vrienden zijn (Olie en Gasvelden) om de ander licentiekosten te gunnen.

 

EMCsony

23december2020