annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A7C weigerde daarnet scherp te stellen op (zittende) vogel

profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

A7C weigerde daarnet scherp te stellen op (zittende) vogel

Uiteraard geen probleem van wereldorde, maar ik begrijp gewoon niet waarom het niet lukte, terwijl ik er de afgelopen weken totaal geen problemen mee had.
Camera : A7C (doorsnee zeer tevreden over zijn focuscapaciteiten)

Lens : apsc 70-350 f/4.5-6.3 G OSS (uitermate tevreden over deze lens bij gebruik op ff)

 

Situatie : jonge zwaluwen zaten op draad (te wachten om gevoerd te worden), op zo'n 20m afstand, prima bereikbaar met 350mm (wat ik de afgelopen dagen al vaak heb gedaan, alleen zaten ze dan op een iets andere plaats). Achtergrond : hoog gras/riet.

Wat ik ook deed (ik denk minimaal 100 keer proberen te focussen : de camera leek de zwaluw(en) gewoonweg niét te zien, met geen énkele focusinstelling. Geen hunten maar gewoon scherpstellen op het gras erachter, zelfs niet als ik de kleinst mogelijke focus area pal op de zwaluw zette (Flexibel spot S).
Handmatig ging prima, maar dat is niet de bedoeling bij vogelfotografie.

Iemand een idee waarom dit niet lukte? Het was wel redelijk bewolkt maar toch prima normaal belicht, en ik zou kunnen begrijpen dat hij er af en toe eens naast zat maar het lukte hem in die setting gewoon totaal niet.

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Handmatig ging prima, maar dat is niet de bedoeling bij vogelfotografie.

Er zijn grenzen.

In zo'n geval - en je wilt niet handmatig - dan zou ik scherpstellen op een paal ernaast, sluiterknop half indrukken, naar de vogel gaan en afdrukken.

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Plaats eens voorbeeld foto met volledige EXIF. Je hebt het over achtergrond hoog gras, maar hoe mogen wij ons dit voorstellen?  Fotografeer je uit de hand of vanaf statief? 

 

Als je uit de hand fotografeert kan het zijn dat je door minimale beweging focus punt richt op bijvoorbeeld het gras. Zeker met lange brandpunt afstanden en kleine onderwerpen kan dit een uitdaging zijn. 

 

Het is lastig advies geven zonder voorbeeld foto's, maar onderstaande Youtube filmpjes geven al erg veel uitleg m.b.t. de AF functionaliteit van Sony camera's 

 

https://www.youtube.com/watch?v=RJXsUFltSXo

 

https://www.youtube.com/watch?v=S0TqJQe2pfw

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
In this highly detailed Sony A7C https://geni.us/skKTRYB or https://geni.us/N6UyGd (affiliate links) Tutorial I will walk you thru the process of setting up the camera for the first time and how to use the camera. I then go into the function menu and break down all the key settings in there. After
Master focus techniques and the perfect combination of camera settings to achieve pin-sharp images when using Sony Alpha E-Mount Cameras. CORRECTION: The A7III can also use AF tracking when shooting in Continuous Drive mode using an aperture of f/11. At the time of making the movie I believed it ...
profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

@Strampke Ja, dat is exact wat ik daarna heb gedaan, maar dat gaf me nog geen verklaring waarom hij totaal weigerde zelf die zwaluw te 'zien', terwijl hij wel een aantal scherpe foto's heeft gemaakt waarin het focussen véél moeilijker was (diezelfde zwaluw terwijl hij aan de andere kant van het (schapen-)draad vloog bijvoorbeeld.

Het is ook niet dat ik het niet overleef, zwaluwfoto's genoeg, maar het frustreerde mij 😉 .

profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

@Instaphoto  Ja, die beide video's ken ik, ben ook een aantal maand 'patreon' geweest van Mark Galer, oa. ook om zijn e-book over de A7C te kunnen downloaden.

Is er een manier om hier rechtstreeks foto's te plaatsen, of moet ik daarvoor een account aanmaken bij bv. Flickr?

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Die frustratie kan ik me voorstellen.

Software is vaak onvoorspelbaar, in de meeste gevallen functioneert het naar wens, maar altijd zijn er situaties waarin de ontwerpers van de software niet hebben voorzien of wat de ontwikkelaars nog niet onder de knie hebben.

Op het moment dat het afgeleverd wordt bij de consument is het al weer oud.

 

We moeten het doen met wat op dat moment voorradig is en daar valt gemiddeld genomen mee te leven.

 

 

profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

Klopt hoor @Strampke , ik hoop alleen dat hij dit niet veel vaker gaat doen zonder dat ik weet waarom. We zijn gewoon verwend met het huidige goede materiaal, maar da's toch niet onfeilbaar.

Ik zal vragen aan de zwaluwen of ze daar niet meer willen gaan zitten 🙂 .