annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wanneer RAW (ARW) bestanden bewaren (?)

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Wanneer RAW (ARW) bestanden bewaren (?)

Hallo allemaal,

 

ik ben vanavond weer eens door mijn fotobestand heen gegaan...de omvang is indrukwekkend! Nu weet ik wel dat geheugen niet meer de grootste kostenpost is (cloud en/of HDD,SDD) maar ik vraag me toch af hoe de meesten hier (incl. de professionals) hiermee omgaan...wat is het geval...ik heb nog steeds vrij veel raw bestanden in mijn opslag media staan waarvan ik eigenlijk wel weet dat ik ze nooit meer ga gebruiken...je kent het wel, stedentrips, familie, plaatjes onderweg etc. etc. Ik heb deze bestanden allang geleden bewerkt (bijv NEF's van miin Nikon tijd), maar toch het ruwe bestand bewaart (overigens net zoals negatieven van mijn analoge tijd...).

Ik bewaar ze (de raw's) omdat het voor mij negatieven zijn...maar zo langzamerhand nemen ze toch wel heel veel ruimte in!

 

Zelf heb ik tot heden het volgende idee (met mooi woord ook wel workflow);

  • "Standaard" vakantie kiekjes bewaar ik alleen de jpg's van, leuk om terug te kijken, afdrukken van te maken, maar nog eens bewerken ga ik toch niet meer doen..(?)
  • Wat ik denk wat een goede en mooie foto is (kan dus ook tijdens vakanties gemaakt zijn), het is subjectief!, bewaar ik wel het raw bestand van..
  • De goede foto's (nogmaals, kan subjectief zijn) bewaar ik in een portfolio (raw & jpg bestanden in mappen) omdat ik denk dat ik ze misschien nog wel eens opnieuw zou kunnen gaan bewerken.
  • Wat ouder is dan zeg 5 jaar (ook al subjectief :upside_down:) archiveer ik op SDD en indien mogelijk cloud. (hangt van de ruimte af natuurlijk)

Ik hoor graag reacties vanuit de gehele community hoe een ieder hiermee omgaat, ik kan me voorstellen dat profs bestanden per klant anders bewaren dan foto's die ze voor eigen plezier maken....

Ook als "expert op deze community" kan ik altijd leren van anderen want doorgroeien in fotografie is een levenslang leerproces volgens mij.

 

Misschien dat van dit onderwerp iemand een tutorial op de community kan zetten, want ik denk dat de gemiddelde amateur fotograaf er voordeel bij kan hebben. (en gezien de populariteit van de Sony camera's zijn dat er vele:thumbsup:)

 

Ik vraag natuurlijk niet om "intellectueel bedrijfseigendom" maar wel om pragmatisme in deze, het is een vorm van gekozen bestandsbeheer toch?

De grap is nl. dat indien je op deze vraag een google zoekactie uitzet, je alleen maar resultaten krijgt waarom je in raw  zou willen fotograferen en niet de consequenties ervan :wink:

 

Dus misschien dat deze community zich daarop kan segmenteren van anderen! 😁

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
gewoonAd
Lid

Ik fotografeer nog niet zo lang in RAW (ARW) maar heb vanuit het verlden ook wel een respectabel "negatieven" bestand. Nog meer dan het probleem van de opslag, de ruimte die je  daar  toch ergens voor  moet vrij maken, loop ik aan tegen  de beheersbaarheid van die  "databank"

Ik weet echt niet meer  in welk jaar precies ik een bepaalde foto nam en  bij gelegenheid van welke evenementen ik foto's heb gemaakt.

Ik zie inderdaad, nu ik in RAW en JPEG opsla,  dat probleem  erg groot worden.

Tot nu toe bewaar ik  alle opnames en daarnaast wat ik zou willen noemen "werkbestanden" van die opnames die dan wel  zoveel mogelijk per  evenement/moment bij elkaar zijn gezet.

Ik heb  vooral vertrouwen in opslagmedia die ik zelf kan controleren/aansturen. Het maakt het wel noodzakelijk om  de bestanden ook  op een extra/veilige tweede plaats op te begen in geval het opslagmedium de geest geeft (ook al meegemaakt)

Ik benm ook wel benieuwd welkde  slimme, simpele oplossingen er al zijn gevonden

groetjes Ad

gewoonad
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Zojuist een flow gevonden...lijkt erop dat ik niet veel hoef te veranderen :wink

 

Workflow.png

 

Maar meer input blijft natuurlijk welkom en van waarde!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Leuk, en hetzelfde dilemma waar ik tegen aan loop...

 

Aangezien ik vorig jaar door een crash van mijn enige externe HDD ca. 3/4 van mijn bestanden ben kwijtgeraakt (ja, ca 75.000 stuks) moest ik wel gaan nadenken over workflow. Onderstaande is eigenlijk een verfijning van wat ik altijd al deed.

 

Ik ben sinds ik een A7(Ri, nu Rii) ben gaan gebruiken ook in RAW aan het schieten gegaan. Nu ben ik inmiddels voorzien van 2 identieke harde schijven (zeg maar de doe het zelf RAID) van elk 4TB, waarbij ik er een gebruik om alle recente foto's op te slaan, naast een exemplaar op mijn interne harde schijf. De 2e gebruik ik voor de maandelijkse back-up.

 

Ik sla dus zowel RAW als jpg op, waarbij ik na enige tijd (nee, niet meteen) eens door mijn bestanden heen loop en de RAW's van de mindere foto's weggooi. Dat is al een overwinning, al zeg ik het zelf. Daarmee verruim ik de opslagcapaciteit.

Ik sla mijn bestanden wel onder een naam op die bestaat uit datum (jjjjmmdd), dan een "-" gevolgd door een 5-cijferig volgnummer, "-", cameratype en kleurruimte als het Adobe is. Waarom? Omdat de camera dat ook doet met de vooraangeplaatste "_". Deze procesgang doe ik met de freeware-applicatie Bulk Rename Utility.

 

Dat doe ik dan in principe per maand (jjjjmm00) of soms voor een speciale gelegenheid of actie in een aparte map met verklarende naam na de datum (jjjjmmdd Sterren boven etc.). Redundant? Ja, maar waarom niet?

 

Nu gaat het er nog om om de back-ups pas te maken als de overtollige RAW's heb gescreend. Zo blijft er wat te leren.

Welke fouten heb ik al gemaakt?

- slechts 1 HDD voor opslag gebruiken en die een paar keer laten vallen

- eerst alle RAW's bewaren.

- toen alle RAW's die op de back up staan weggooien.

 

Wat wil ik mezelf nog aanwennen/aanleren?

- foto's classificeren (het bekende 5 sterren systeem)

- foto's voorzien van tags.

- "ontwikkelen" van de foto's met RawTherapee (omdat ik te krenterig ben om een Adobe-abonnement aan te schaffen 🤗)

 

Zo heb ik ook in 2020 nog wat te leren 😉

 

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk alle ARW-bestanden bewaar.

Tenzij de foto zo slecht is, dan verwijder ik hem gelijk al van mijn toestel.

Met de Sony A57 met 16MP valt de grote nogal mee.

Als je al met een 42MP-sensor aan de slag gaat.....tja...

 

Verder zet ik alle bestanden bij TransIP in de Cloud voor het geval dat ...

 

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl