annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Focusstacking

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Focusstacking

Focusstacking.

We lopen er allemaal tegenaan: te weinig scherptediepte in een foto waardoor delen voor en achter je scherpstelvlak (onthoud dit woord) onscherp worden.

Bij een macrolens is gewoon de scherptediepte beperkt. Met tussenringen wordt dat alleen maar erger (minder dan 0,1mm is dan niet ongewoon). En als je dan het hele voorwerp scherp wil hebben op je foto, moet je creatief bezig gaan.

We kennen allemaal het verschijnsel dat een vel papier heel erg dun lijkt. Dat klopt. Maar als je 10 of 100 vel papier op elkaar legt, wordt het toch nog dikker. Vergelijk je jouw scherpstelvlak met 1 vel papier, dan is focusstacking niet anders dan een stapel van 100 vel papier, die zeg maar 1 cm dik is geworden. We hebben op die manier een scherpstelgebied ter grootte van de dikte van 1 vel papier, vergroot tot de dikte van 100 vel papier. Ofwel, door 100 foto’s te nemen van het zelfde onderwerp en telkens je scherpstelpunt de dikte van een vel papier te verschuiven, krijg je een veel groter gebied dat scherp is.

 

Hoe verschuif je nu dat scherpstelgebied?

Zelf ben ik begonnen door het onderwerp en de camera vast ten opzichte van elkaar op te stellen. Je stelt scherp op het dichtstbijzijnde punt van je onderwerp, maakt de foto, stelt nu scherp op een klein stukje verder (er zijn handige apps die je scherptediepte berekenen, ik gebruik Dof Calc voor Android), maakt de foto en zo ga je door tot je het gehele voorwerp hebt vastgelegd.

 

Daarna volgt een fotobewerkingsprogramma.

 

Een andere manier is het gebruik van een slede met verstelschroef. Deze monteer je tussen camera en statief en hiermee bereik je dat je niets aan de camerainstellingen hoeft te veranderen. Ook hier weer begin je bij het stukje dat het dichtstbij je camera is, stelt scherp, maakt de foto, verschuift d.m.v. de draaiknop de camera ietsje minder dan je scherptediepte, maakt de foto en zo voorts. Ook nu ga je weer door tot je je hele voorwerp hebt gefotografeerd.

 

Ook nu heb je nog de nabewerking in je fotobewerkingsprogramma.

 

Let op: je kunt beter 10 foto’s te veel maken door je scherpstelvlak deels te laten overlappen, dan 1 foto te weinig waar je een stukje niet scherp hebt.

 

Nabewerking.

 

Zelf werk ik met PhotoShop, maar ik verwacht dat andere programma’s hier ook wel raad mee weten.

Het is een eenvoudige bewerking, maar je PC kreunt en zucht wel, als het geheugen wat klein is.

 

Hoe doe ik het? Ik zal even de verkorte versie beschrijven, later, als er vraag naar is, wil ik wel een complete beschrijving maken met wat screendumps, maar daar heb ik even meer tijd voor nodig.

 

Je foto’s staan al op je PC. Je laadt alle relevante foto’s in een keer naar een stapel, liefst al inclusief uitlijning (Bestand -> Script -> Bestanden laden naar stapel  , vink “Bestanden automatisch uitlijnen” aan). Als dat gebeurd is, selecteer je alle lagen waarbij elke laag oorspronkelijk 1 foto is.

Vervolgens ga je naar Bewerken -> Lagen automatisch overvloeien -> keuze “Afbeeldingen stapelen”, vink de beide keuzes ook aan van "Naadloze tinten en kleuren" en "Vullen met behoud..." en daar ga je.

Nu gaat je PC hard aan het werk om er een aaneengesloten scherpe foto van te maken.

 

Als het eindresultaat tegenvalt, dan had je te weinig overlap in je scherpstelvlakken en ontbraken er vellen papier (scherpstelvlakken) in je stapel.

 

Hieronder zie je een van de 11 foto’s en het eindresultaat van de focusstacking met slechts elf foto’s.

Een van de elfEen van de elfEindresultaat, iets gecomprimeerd en verkleind vanwege de grootteEindresultaat, iets gecomprimeerd en verkleind vanwege de grootte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel plezier!

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld , Beste Harm,

 

mooie post (artikel) waar menigeen zijn/haar ( @Just-Agnes ) voordeel mee kan doen!

Hartelijk dank voor je bijdrage 👍

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Super Harm! Handig artikel, duidelijk en ik weet nu wat ik altijd fout gedaan heb.

Te weinig foto's!

Je schrijfstijl bevalt me ook prima.

Dus laat ook voor jou dit niet je laatste artikel zijn.

Groetjes van Agnes

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Graag gedaan....

 

Voor de rest, ben ook maar hobbyist...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

"Ook maar een hobbyist"

Wat denk je dan dat ik ben?

Net zo als jij een hobbyist.

Maar weet dat alle mensen die zich nu prof noemen ook eens hobbyisten waren. 😁

Bovendien en ik noem geen naam, heb ik dit jaar een foto gezien van een "hoog geplaatste" beroepsfotograaf die ik bij menig hobbyist heel veel beter heb zien. 🤣 

 

 

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

"Dus laat ook voor jou dit niet je laatste artikel zijn."

 

klinkt als dat je ideeën zou hebben wat er nog be- en geschreven zou moeten worden... 😁

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek