annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony Alpha 7 IV met GODOX flitser TT685S : shutter speed in A of P stand niet te regelen

profile.country.BE.title
MarleenVL
Nieuw

Sony Alpha 7 IV met GODOX flitser TT685S : shutter speed in A of P stand niet te regelen

Als ik een GODOX ( Sony compatibele flitser ) gebruik op mjin camera in de A of P stand valt de shutter speed terug naar 1/60s . Persoonlijk vind ik 1/60s zeer traag en had ik graag een snellere shutter speed gehad ( 1/180s, 1/200s ) . In het menu ' Flitslicht ' / 'Flitseropn. inst.reg. ' kun je de instellingen registreren voor flitseropname o.a. het instellen van het sluitertijdbereik tijdens flitseropname . Zelfs als ik hier een waarde van 1/180s ingeef , stelt de camera toch automatisch de shutter speed weer op 1/60 wanneer camera in de A(perture) mode sta en flitser wordt aangezet . Kan ik deze shutter speed veranderen ? Waarom werkt  de menu optie voor het instellen van de min. en max. sluitertijd niet ? Ik heb ergens gelezen dat deze mogelijkheid tot regelen van de sluiter tijd enkel zou werken met een flitser van het merk SONY ( en dus blijkbaar niet met flitsers van andere merken ondanks het feit dat ze Sony compatibel zijn ) . Klopt dit ? Zal dit eventueel aangepast worden in een software update ? 

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi @MarleenVL en welkom bij de community!

 

Er kunnen een aantal zaken zijn die beïnvloeden dat je sluitertijd op 1/60s ingesteld wordt.

- Hoe staat je flitser ingesteld? Is dit manueel of ttl?

- Heb je slow speed sync ingesteld bij de flitserinstellingen?

 

Als je in de A stand werkt geef je aan dat de camera zelf de sluitertijd mag regelen, jij regelt het diafragma. Op basis van de lichtmeting zal de camera vinden dat 1/60s een goed belichte opname oplevert en die instellen.

Of dit te traag is hangt af van wat je wil, als je wil dat er ook wat omgevingslicht meegenomen wordt ga ik zelf wel eens nog trager in mijn sluitertijd. De flits legt eventuele beweging sowieso wel vast als een stilstaand beeld, tenzij je nog langere sluitertijden gaat doen.

Ga je snellere sluitertijden gebruiken dan heb je de kans dat het beeld juist erg donker wordt met een helder verlicht onderwerp, vergelijkbaar met wat een pop up flitsertje zou doen of de flits op je telefoon. Als dat je bedoeling is dan zul je naar de M stand moeten gaan of in elk geval de flitser manueel moeten gaan instellen.

De minimale sluitertijd in de A-stand werkt als je ISO auto gebruikt én er voldoende licht is voor de door jou gekozen instellingen van diafragma. Is het te donker, staat je ISO auto bijvoorbeeld maar tot 1600 en heb je diafragma 22 ingesteld dan zal de camera toch je sluitertijd veranderen, ondanks dat je die op een minimale waarde hebt ingesteld. Een goed belichte foto geeft de camera altijd voorrang.

 

In de P stand kun je zelf niet heel veel aanpassen, dus dat klopt wel dat dat niet werkt.

 

Een update voor niet Sony flitsers in de software zal er mijns inziens nooit komen. Ik denk ook dat daar in dit geval het probleem niet zit.

Als je de belichting met flitser echt in de hand wil hebben dan zou ik de camera en de flitser op M zetten.

Succes!

Antonette