annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Een basisvraag over full frame versus apsc

profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

Een basisvraag over full frame versus apsc

Ik zit met een vraag waar ik nog nergens het antwoord heb kunnen op vinden : wat is - los van het cropeffect van de apsc sensor - het kwaliteitsverschil tussen een apsc sensor en een full frame sensor?

ik licht nog even toe vanwaar de vraag : ik heb recentelijk een Sony a 7C gekocht ter vervanging van mijn a6300. Ik had dus nog redelijk wat apsc lenzen, waaronder o.a. de 18-105mm, die (in de apsc stand) veel beter presteert op de 7C dan op de a6300 - blij mee dus.

 

Maar : ik benut met deze lens dus niét de volledige sensor, en toch is het resultaat beter : is er dan überhaupt een nóg betere kwaliteit te verwachten bij het gebruik van een FFlens, of is het niet-cropeffect dan het enige verschil?

20 ANTWOORDEN 20
profile.country.BE.title
BobBaeyensPhotography
Lid

De grotere sensor vangt meer licht en dus heb je minder ruis, meer detail en contrast en een veel beter dynamisch bereik. Zelfs met de APS-C lenzen zal je dus een veel betere kwaliteit halen.


Sony Imaging Ambassadeur
profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

@BobBaeyensPhotography 

Ja, ik had een vermoeden in die richting maar dan zonder zeker te zijn van de technische details waarom.

@Instaphoto 

 

Ik heb even gewacht met antwoorden tot ik de 24-105 wat had uitgeprobeerd, en ja, over de kwaliteit van de foto's ben ik zeker tevreden, ze focust ook goed en snel (zo goed als alle actie is scherp) maar ik moet (tov. de de 18-105) toch erg wennen aan het bereik dat ik 'maar' heb in ff, ik ga haar bij een volgende reeks toch ook eens uitproberen op de apsc-stand.

Kan iemand me trouwens zeggen of het voor de kwaliteit van de foto's een verschil maakt of je ze maakt in apsc tov. in ff en dan zelf croppen achteraf? Ik zou geneigd zijn te denken dat het geen verschil kan maken, maar toch maar even checken hier.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Persoonlijk zou ik APS-C niet gebruiken bij FF objectieven. En als je vaak moet croppen (voor je gevoel) dan zou ik eerder kijken naar een objectief met meer mm. 

 

Link volgens mij al eerder gegeven wil je weten hoe je kunt vergelijken of ervaringen lezen m.b.t. Vergelijkingen. Zou ik volgende topic lezen op Tweakers.  Hier vind uit gebreide uitleg over dit onderwerp 😉

 

[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738681

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

Oh, juist, ja, die link stond nog steeds bij mijn 'te lezen', ga ik nu eerst doen.

En een objectief met meer mm : theorethisch gezien heel graag, maar die in ff worden toch wel heel zwaar om standaard erop te hebben, zwaarder dan mijn 24-105 wil ik eigenlijk niet gaan want dan weet ik toch dat ik die veel te weinig ga gebruiken.
Op mijn apsc camera had ik oa. een (lichte) 55-210, dat wordt in ff bereik ongeveer 300 dus ja, da's een heel groot verschil.

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

Zelf ben ik ook in het bezit van de 24-105 mm en de Batis 85mm F1.8. Inderdaad beide fantastisch! Een punt om in de overweging mee te nemen is wel of je de bedieningsknop aan de zijkant van de lens plezierig vindt om te gebruiken (zoals aanwezig op de 24-105mm en niet op de Batis). Ik vind deze knop zeer handig om bv. eye-autofocus aan toe te kennen. Een alternatief om zeker in de overweging mee te nemen is de Sony FE 85mm F1.8 (SEL85F18.SYX). Deze lens heeft een bijzonder goede prijs kwaliteitsverhouding.

 

Groet,

Jacques

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

Aanvulling op voorgaande post: Tevens kan de aanwezigheid van de schakelaar AF-MF (bij de Sony 85mm F1.8) iets zijn wat een voordeel is omdat je deze dan niet in het menu hoeft op te zoeken of toe te kennen aan een 'sneltoets'.

profile.country.NL.title
ingeo1
Ontdekker

@JRHalpha  Ja, ik twijfelde sowieso al tussen de Batis en de Sony 85 1.8 en ondertussen heb ik ook beslist en is het die laatste geworden, om twee redenen : het prijsverschil is inderdaad nogal extreem te noemen, én ik had in een zeer interessante YT-review door Dustin Abbott gezien dat de 85mm uit 4 of 5 'competitors' (waaronder de Batis) wel het beste scoorde vwb. autofocussnelheid en -correctheid in het geval van actiefotografie, en dat is voor mij een kritieke eigenschap.

Het is dus de Sony 85mm geworden, waarmee ik naast de zwaardere 24-105 ook een goed en lichter alternatief heb voor het geval ik niet teveel mee wil zeulen.

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

@ingeo1 Ik denk dat je een heel goede keuze hebt gemaakt. Veel succes met de 85mm!

Wat naar de toekomst toe wellicht nog interessant kan zijn, als je bijvoorbeeld heel compact en licht wilt ‘reizen’, of van straatfotografie houdt is de Sony FE Sonnar T* 35mm f/2.8 ZA (SEL35F28Z.AE) (uiteraard minder bokeh dan bij een f1.8 of 1.4). Een lens die, voor de f2.8, nieuw relatief duur is maar gebruikt regelmatig voor ongeveer de helft wordt aangeboden.

  

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@BobBaeyensPhotography Dat een ff sensor meer licht vangt en dus minder ruis produceert:  die stelling klopt niet helemaal. Het ligt heel veel aan de kwaliteit van de sensor en de soort sensor. Zo produceert de sony a7III minder ruis dan de sony a7R3 en nog veel minder dan de sony a7R4. Dat zit hem ook in het aantal pixels. Hoe nieuwer (moderner) de sensor hoe beter de ruis controle. 

profile.country.BE.title
BobBaeyensPhotography
Lid

@lescatalpas ja ok, maar dan gaan we al heel technisch met pixel density en dergelijke 😉

Maar goed, een groter sensor oppervlak met meer diodes zijn in staat om meer licht te vangen en zal je minder snel de ISO omhoog moeten gooien met hetzelfde objectief en diafragma rekening houdend met de prestaties en pixel density van die sensor. Beter? 😅


Sony Imaging Ambassadeur